Thursday, April 21, 2011

Orang nak tarik die nak tarik..erkk

Tahukah anda terma writers block? Ia dikatakan satu situasi di mana penulis tidak dapat mengeluarkan idea untuk menulis dengan baik. Namun begitu, situasi ini dikatakan berpunca daripada pemikiran sendiri yang mana bertindak mencetuskan gelombang negatif tersebut.

Jadi, penulis hendaklah sentiasa berfikiran positif sekaligus membantu udalam menghasilkan sebuah penulisan yang mengasyikkan. Masakan tidak komen pun boleh mencecah ke satu angka yang ajaib. Berikut adalah langkah yang boleh diambil dalam membantu untuk kita menulis:

1: Tulis apa sahaja yang bermain di fikiran. Jangan hiraukan sebarang kesalahan yang mana boleh diedit kemudian hari kalau rajin. Teknik ini sebenarnya merangsang pemikiran supaya mengeluarkan idea-idea emas yang mana tidak akan terkeluar jika hanya disimpan dalam tempurung kepala.

2. Kalau tak mampu jugak, curi idea pada koleksi-koleksi buku, majalah Bacaria, menziarahi Book Xcess, Kinokuniya, duduk bersila di MPH atau boleh juga dengan melayari Berita Harian Online. Nampak mudah kan? Apa guna hanya berbual, jadi mari kita praktiskan..fuhhhhhhhhh

kredit dari berita harian

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...